بررسي و تحليل راهكارهاي درمان اضطراب اجتماعي

بروز ترين اخبار از تكنولوژي تا پزشكي

بررسي و تحليل راهكارهاي درمان اضطراب اجتماعي

۱۵ بازديد

درمان اضطراب اجتماعي      

اختلال اضطراب اجتماعي، به عنوان يكي از اختلالات شايع و رايج حوزه روانشناختي و روانپزشكي، بعد از افسردگي به شمار مي رود. به همين جهت، درمان اضطراب اجتماعي براي فائق آمدن و غلبه بر آن، از درجه اهميت بسياري بالايي برخوردار مي باشد. در مقوله درمان اضطراب اجتماعي بايد عنوان نمود كه اين اختلال، به عنوان نوعي از انواع فوبيا، اضطراب و ترس شديد و نامتعارفي را در وجود فرد ايجاد مي سازد.

اين اختلال سبب عدم سازگاري اجتماعي و افت شديد عملكردي فرد مي گردد. چراكه فرد هنگام تعامل با ديگران همواره با ترس و اضطراب شديدي دست و پنجه نرم مي كند. بر همين اساس، درمان اضطراب اجتماعي علاوه بر رها كردن فرد از بند نگراني و استرس، زمينه لازم براي رشد و شكوفايي او را فراهم مي آورد. به طور كلي، افراد مبتلا به اين نوع اختلال، همواره در وجود خود از يك ترس نامتعارف و غير عادي ناشي از سرزنش شدن، قضاوت شدن، تحقير شدن و تماشا شدن توسط ديگران، رنج مي برند. در برخي مواقع اين اضطراب و ترس به اندازه اي شدت پيدا مي كند كه در روند زندگي و عملكرد فرد مشكلاتي را به وجود مي آورد. از آنجايي كه اختلال اضطراب اجتماعي، مي تواند در زمره اختلالات كاملاً ناتوان كننده قرار گيرد، براي بازگرداندن فرد به حالت طبيعي خود، درمان اضطراب اجتماعي، بيش از پيش اهميت پيدا مي كند. بر اساس آمار و شواهد موجود، بالغ بر 13 درصد از مردم اقصي نقاط دنيا در دوره اي از زندگي خود با اين اختلال مواجه شده اند. به همين جهت، اختلال اضطراب اجتماعي به منزله يكي از اختلالات رايج و متداول قلمداد مي گردد. شروع اين اختلال مي تواند در عنفوان جواني يا حتي دوران كودكي نمود برجسته و بارز پيدا نمايد. با اين وجود، درمان اضطراب اجتماعي، با مشاهده نشانه هاي آن بسيار تاثير گذار و مؤثر مي باشد.

 

اهميت و ضرورت درمان اضطراب اجتماعي

درمان اضطراب اجتماعي، براي برگرداندن و افزايش اعتماد به نفس و عزت نفس فرد، از درجه اهميت بسياري بالايي برخوردار مي باشد. چراكه افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعي، در تعاملات و معاشرت خود با ديگران، دچار مشكلات و معضلاتي مي باشند. اين دسته از افراد به علت برخورداري از ترسي هميشگي و غير واقعي در وجود خود و اضطراب ناشي از مورد تمسخر قرار گرفتن، قضاوت شدن و مشاهده توسط ديگران، از تعامل با ديگران اجتناب مي نمايند. همين پرهيز و دوري از تعاملات اجتماعي، به تدريج بستر مناسب براي ابتلاي فرد به مشكلات جدي تر مانند افسردگي و وسواس فكري را مهيا مي سازد. در نتيجه اين امر، اعتماد به نفس و عزت نفس فرد نيز به ميزان قابل توجهي كاهش مي يابد.

 

ناگفته نماند كه در مقوله درمان اضطراب اجتماعي، افراد داراي اين نوع اختلال، همواره تصور مي نمايند كه با حضور در جمع و معاشرت با ديگران، عملكرد خجالت آوري از خود به نمايش مي گذارند. اين تصورات ذهني نشأت گرفته از وجود اضطراب و ترس نامعقول در نهان آنها شكل مي گيرد. بر همين اساس، درمان اضطراب اجتماعي مي تواند براي رهايي اين دسته از افراد، از اين ترس ها و اضطراب هاي شديد و نامعقول كمك شاياني نمايد. همچنين با درمان اضطراب اجتماعي، علاوه بر جلوگيري از ساير اختلالات دردسر ساز، اعتماد به نفس و عزت نفس افت كرده فرد نيز افزايش پيدا مي كند. به طور معمول، افراد داراي اختلال اضطراب اجتماعي، با قرار گرفتن در شرايط اجتماعي و موقعيت هاي روزمره، به اضطرابي بيش از اندازه و طاقت فرسا دچار مي شوند. در نتيجه، اين دسته افراد در موقعيت هاي اجتماعي، به سمت و سوي خجالتي بودن و گوشه گيري سوق پيدا مي كنند. براي جلوگيري از اين مسائل و غلبه بر اين ترس و اضطراب آزار دهنده، درمان اضطراب اجتماعي، بيش از پيش ضرورت مي يابد.

 

درمان اضطراب اجتماعي

براي خواندن مطالب ديگر با افق سلامت همراه باشيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.